Renowacja kredencji, szafy i drogi krzyżowej
24 sierpnia 2022Sodoma i Gomora
16 listopada 2022
- Jak rozumieć wizytę trzech wędrowców u Abrahama i Sary pod dębem w Mamre, przedstawioną w Księdze Rodzaju (Rdz 18, 1-16)? Kto tak naprawdę ich wtedy odwiedził?
- 18 rozdział Księgi Rodzaju zaczyna się od słów: „Pan ukazał się Abrahamowi pod dębami Mamre, gdy ten siedział u wejścia do namiotu w najgorętszej porze dnia. Abraham spojrzawszy, dostrzegł trzech ludzi naprzeciw siebie. Ujrzawszy ich, podążył od wejścia do namiotu na ich spotkanie. A oddawszy im pokłon do ziemi, rzekł: O Panie, jeśli darzysz mnie życzliwością, racz nie omijać Twego sługi” (Rdz 18, 1-3).
- Abraham zaprasza ich na poczęstunek i zapewnia wodę do obmycia nóg. Jeden z gości informuje Abrahama, że za rok jego żona Sara, mimo podeszłego wieku, będzie miała syna, co kobieta przyjmuje z pełnym niedowierzania śmiechem. Następnie Abraham przez pewien czas odprowadza trzech mężczyzn, zmierzających w kierunku Sodomy. W tym momencie Bóg objawia mu swój zamiar zniszczenia grzesznych miast i kiedy wędrowcy oddalają się, patriarcha rozpoczyna swoiste targowanie się z Bogiem, aby ocalić mieszkańców przez wzgląd na ludzi sprawiedliwych.
- Biblia nazywa gości Abrahama po prostu „mężami” (enosz). Starając się zidentyfikować odwiedzających, kluczową wskazówkę znajdziemy w Rdz 19, 1, gdzie napisano: „Wieczorem przybyli do Sodomy dwaj aniołowie”. Skoro w jednym fragmencie mężczyźni, którzy odwiedzili Abrahama, zmierzają ku Sodomie, a w następnym fragmencie jest wzmianka o dwóch aniołach przybywających do Sodomy, narrator z pewnością chce, abyśmy połączyli te dwie sceny, co oznacza identyfikację dwóch z trzech gości Abrahama jako aniołów. Potwierdza to pośrednio także autor Listu do Hebrajczyków, pisząc „Nie zapominajmy też o gościnności, gdyż przez nią niektórzy, nie wiedząc, aniołom dali gościnę” (Hbr 13, 2). Nie ma innego biblijnego opisu, aby sługa Boga gościł aniołów (nie anioła, bo takie opisy są, ale właśnie aniołów), którzy gościnnie zostali poczęstowani posiłkiem. Wszystko wskazuje więc na to, że List do Hebrajczyków nawiązuje do Rdz 18.